پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 120053
آسوشيتدپرس مدعي توافق جديد هسته‌اي بين ايران و آمريکا شد
تاریخ انتشار : 1393/10/13 13:00:45
نمایش : 1123
يک خبرگزاري آمريکايي مدعي شده ايران و آمريکا به توافقي دست يافته‌اند که بر اساس آن تهران مواد هسته‌اي خود را به روسيه انتقال مي‌دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، برخي منابع مي‌گويند ايران و آمريکا به توافقي موقت دست يافته‌اند که بر اساس آن قرار است تهران بخش اعظم مواد هسته‌اي قابل استفاده براي ساخت تسليحات اتمي را به روسيه انتقال دهد.

دو ديپلمات روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس مدعي شدند که مذاکره‌کنندگان در گفت‌وگوهاي هسته‌اي که در ماه دسامبر (۲۶ آذرماه) برگزار شد براي اولين بار توانستند به دستورالعملي دست يابند که ضمن مشخص کردن حوزه‌هاي توافق احتمالي، رويکردهاي مختلف براي حل مناقشات باقي‌مانده را هم مشخص مي‌کند.

به رغم اين، به نوشته آسوشيتدپرس ديپلمات‌ها اخيراً گفته‌اند در آستانه دور بعدي ديدار ايران و گروه ۱+۵ در ژنو اختلافات بين دو طرف کماکان باقي است.

با اين حال، منابع مورد استناد آسوشيتدپرس اين توافق موقت را دستاوردي تازه مي‌دانند چرا که به گفته آنها در دور قبلي مذاکرات، حتي توافق بر سر فهرستي از اقدامات آتي به دليل اختلاف شديد بين طرفين امري غيرممکن به نظر مي‌رسيد.

در دهمين دور مذاکرات که سوم آذرماه در وين پايان يافت، طرفين توافق‌نامه ژنو را براي مدت هفت ماه تمديد کردند و توافق کردند که تا چهار ماه آينده گفت‌وگوها را براي دست‌يابي به توافق هسته‌اي ادامه دهند. بر همين اساس، اولين دور اين گفت‌وگوها ۲۶ آذرماه در ژنو برگزار شد.

ايران و گروه ۱+۵ بعد از توافق ژنو در سوم آذر سال گذشته و اجرايي شدن آن در ۳۰ دي‌ماه همان سال، گفت‌وگوها را براي حصول يک توافق‌نامه جامع آغاز کردند که در اين راستا شهر وين ۸ دور ميزبان اين گفت‌وگوها بود. يک دور از اين مذاکرات در شهر نيويورک و يک دور ديگر نيز در مسقط انجام شد.

به‌علت وجود اختلافات عمده در خصوص غني‌سازي و شيوه رفع تحريم‌ها اين مذاکرات نتوانست در مهلت مقرر به نتيجه مورد نظر برسد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html